Frågor & Svar

1. Hur snabbt levereras mina varor?

Vi gör alltid vårt yttersta för att du ska få dina produkter så snabbt som möjligt! Lagerförda varor levereras normalt inom 2-4 dagar. Beställningsvaror har en leveranstid på 1-2 veckor. Det framgår på alla produkter hur snabbt du kan få din leverans. Vi kontaktar alltid alla personer som beställt en beställningsvara med ett exakt leveransbesked.

Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller den information som finns på vår hemsida, får du i samband med orderbekräftelsen.

2. Vart levereras mitt paket?

Beställningar levereras med Postpaket eller DB Schenker. Det innebär att godset anländer till serviceställena. Det är till exempel en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort.

När godset ankommit till servicestället skickas en SMS-avi till dig. Det är därför viktigt att du lämnar ditt mobilnummer vid beställning. Därefter kan du hämta ut beställningen på det angivna servicestället.

3. Vad kostar frakten?

Fraktavgiften kostar 99 kr.

4. Hur betalar man?

Vi erbjuder flera smidiga betalningsalternativ. Alla betalsätt förutom Swish hanteras av Mondido. Allt för att det ska vara enkelt och tryggt att handla hos oss!

3D Secure via BankID – Verified by VISA och MasterCard SecureCode
När du betalar med ditt bankkort eller kreditkort kommer du få signera ditt köp med din säkerhetsdosa och bankkort, Mobildosan eller med Mobilit BankID som blev möjligt i juni 2017. Visa och MasterCard SecureCode är det säkraste sättet att betala med ditt bank- eller kreditkort i webbutiker.

Masterpass
Masterpass från Mastercard är en digital plånbok som gör det enkelt, snabbt och säkert att handla på nätet. Med Masterpass kan du spara dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats, för en smidig och säker betalningsupplevelse online.

Swish – Snabbaste, smidigaste och säkert
Betala direkt till vårt Swish telefonnummer. Inga extra avgifter tillkommer vid Swishbetalning

Betala via PayPal
PayPal är en betalningstjänst som ägs av eBay. PayPal har mer än 100 miljoner användare världen över. Hundratusentals företag använder sig av tjänsten som är öppen både för privatpersoner och för företag. Att betala via PayPal går enkelt och snabbt. Betalning sker med ett par knapptryckningar och pengar överförs omgående till vårt PayPal konto. Du som köpare betalar inga avgifter.

5. Har ni alla varor på lager?

Du kan vid varje produkt se lager statusen. Du är naturligtvis välkommen att kontakta oss om du vill ha ett närmare besked om leveranstid.

6. Hur vet jag att min beställning kommit fram till er ?

När du genomfört din beställning får du en orderbekräftelse skickat till den e-postadress du angav vid beställning. Du får även ett meddelande till din e-postadress när ditt paket är skickat. I meddelandet finns ditt spårningsnummer (kolli-id).

7. Jag har inte fått någon avi?

När du handlar hos oss på SVMX får du avin som ett sms till mobilen i stället för den traditionella pappersavin. Detta gör att ditt paket kommer fram en dag tidigare!

Så här fungerar sms-avisering: – Skriv in ditt mobilnummer när du skriver in dina personuppgifter. – Ett sms skickas samma dag då paketet ankommer till servicestället.

Glöm inte att du måste legitimera dig då paketet skall hämtas.

8. Jag vill byta eller lämna tillbaka en vara. Hur gör jag då?

1. Kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktformulär, mail eller på telefon och anmäl din retur. Du får sedan en förbetald fraktsedel som du använder för att returnera dina produkter. Du kan som alternativ fylla i Konsumentverkets standardformulär för att utöva din ångerrätt. Standardformuläret kan du ladda ner här. Var noga med att uppgifterna är korrekta och tydliga.

2. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig.

3. Returnera varan till SVMX med hjälp av den returfraktsedel ni fått skickad till er.

När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Vi tar 99 kr i returfrakt. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar.

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager.

Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett anledning för returen.

9. Kan jag avbeställa?

Vill du avbeställa så vill vi att du ringer vår kundtjänst på 0470-51 53 33.

10. Min produkt var skadad när jag fick den. Vad gör jag nu?

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör det anmälas omgående till SVMX’s kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid ta ett kort och spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligast till SVMX.
Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att konstnadsfritt avhjälpa felet.

11. Jag fick fel produkt. Vad gör jag nu?

Vi besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. Har vi konstaterat att produkten är felexpedierad eller skadad så byts den ut.

Om du fått den produkt du beställt men upptäcker att den inte passar, kontakta oss gärna på 0470-51 53 33 eller info@svmx.se så kan vi diskutera hur vi enklast ser till att du får en produkt som passar.

Kontrollera alltid! Innan du monterar reservdelar kontrollera att varan passar som avsett. Vi ansvar inte för följdskador vid montering av felaktiga eller fellevererade varor. Eventuell ersättning för felaktiga eller fellevererade varor är begränsad till varans inköpspris.

12. Vad händer om mitt paket går sönder eller försvinner under transporten?

Alla paket som vi skickar är spårbara och försäkrade. Vi står för transportrisken, det vill säga risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

13. Vad händer om jag inte löser ut ett paket jag beställt?

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

14. Vad händer om min produkt blir försenad?

Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via e-post eller telefon.

15. Hur fungerar mitt konto och vad kan jag göra där?

På mitt konto kan du se/göra följande saker:

Ordrar
Du kan se alla dina ordrar du har gjort hos oss. Du har möjlighet att se vilken status din order har, om den bearbetas, packas eller har skickats. Du kan även ladda ner dina ordrar i PDF format för egna referenser.

Adresser
Här hanterar du din faktureringsadress och leveransadress. Har du bytt telefonnummer eller adress så kan du gå in och ändra det.

Betalsätt
Lägg till och spara dina betalsätt under denna fliken. Nästa gång du gör en order hos oss kommer dina uppgifter vara ifyllda automatiskt i varukorgen.

Kontouppgifter
Ändra dina kontouppgifter här. Du kan ändra namn, efternamn, e-postadress och lösenord.

Favoriter
När du är inloggad hos oss så sparas dina produkter som du har markerat som favorit. Under favoriter kan du sedan se alla produkter du har lagt till. Du har också möjlighet att dela din lista med dina vänner.

16. Vad är och hur använder ni cookies ?

En cookie är en textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Enligt lagen om elektronisk kommunikation (25 juli 2003) ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

• att webbplatsen innehåller cookies

• vad dessa cookies används till

• hur cookies kan användas.

Denna webbplats använder två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent på din dator, dessa används för att exempelvis mäta hur du som besökare rör dig på hemsidan. Detta för att kunna erbjuda besökaren bättre tjänster och service. Informationen som sparas på din dator är endast ett unikt nummer. Den andra typen av cookies som vanligtvis används är ”Session-Cookies”. Under tiden du är inne och besöker sidan delar vår webbserver ut en unik identifieringssträng för att inte blanda ihop dig med andra besökare. Detta för att kunna följa vad du gör på sidan, hålla koll på din inloggning och om placerat något i varukorgen, mäta trafik, exponering & analys av marknadsföringsinsatser m.m. En ”Session-Cookie” lagras aldrig permanent på din dator utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Ibland använder vi cookies från tredjepart för att exempelvis analysera hur vi kan optimera vår webbplats eller för att visa annonser och rekommendera produkter för dig som besökt hemsidan när du besöker andra hemsidor på internet. Om du inte accepterar användning av cookies på denna webbplats kan du ändra din webbläsares inställningar till att ej ta emot cookies. Vi hänvisar till respektive webbläsares tillverkare för närmare instruktioner.