KÖPVILLKOR

Följande köpvillkor gäller för försäljning av motocross- och enduro produkter, (reservdelar, tillbehör, utrustning ) och annan lös egendom (nedan kallade produkter) av Svmx moto, organisationsnummer 920109, (nedan kallat SVMX), om inte annat särskilt övernskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och SVMX. Vid försäljning till konsument tillämpar SVMX de tvingade regler som följer av tilllämplig lagstiftning. SVMXs nätbutik (www.svmx.se) kallas nedan Svmx.se.

Allmänt
Svmx.se säljer motocross- och enduro produkter via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltlig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form.

Beställning
Beställning görs på vår hemsida www.svmx.se. Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att ringa kundservice på 0470-341 33 eller skicka ett mejl här. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställning genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferens, leveranstid etc förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.

Rabattkoder kan endast användas enskilt, ej i kombination med varandra.

Betalning
I kassan kan du välja mellan betalsätten Swish, Masterpass, PayPal och kortbetalning (3D-Secure).
Alla betalningsätt förutom Swish hanteras av Mondido.

Swish betalningssätt hanteras manuellt av oss.
SVMX garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Svmx.se är säkra. SVMX erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Mondido. Vid betalning med PayPal, Masterpass och kort skickas kunden vidare till en säker sida där kunden tryggt kan fylla i sina kortuppgifter och genomföra betalningen.
Vid betalning med Swish får kunden en orderbekräftelse med vårt Swish-nummer och QR-kod. SVMX hanterar aldrig kundens kortuppgifter. Kunden kan endast handla med kort utställda inom Norden.

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställningen.

Personuppgifter
I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftlagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.

Informationen du lämnar om dig själv används av SVMX och våra samarbetspartners för betalning och leverans. SVMX medverkar ej till att skicka s.k. SPAM. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. SVMX använder uppgifter från kundregistret för utskick via SMS och e-post om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan, och du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar din som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta kundservice.

Copyright
Allt innehåll på den här webbplatsen, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Svmx.se eller våra leverantörer och är skyddat av svensk och internationella upphovsrättslagar.

Frakt och leverans
Leveranstiden är normalt 2-4 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid. SVMX kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den total leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.

Eftersom vi har ett eget lager och även använder oss av våra leverantörers lager för visa av våra produkter kan din order skickas i två leveranser. Detta innebär att delar av din order skickas från vårt lager, och restrerande varor från våra leverantörers lager. Vi försöker alltid att skicka alla varor så de levereras ungefär samtidigt. Med två olika leveranser kommer du också få två olika leveransbekräftelser på mejl. I mejlet mottar du spårningsnummer som du kan använda via DB Schenker, Postnord eller Fraktjakt för att spåra din leverans.

Leveranstid
Våra leveranstid är normalt 2-4 arbetsdagar från att du har lagt din beställning, räknat från dagen efter du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager.

Leveranssätt
Leverans av beställda varor sker med DB Schenker.

Leverans till utlämningsställe – DB Schenker (99 kr)
Försändelsen anländer till närmaste DB Schenker-ombud, t.ex en närliggande ICA-affär eller bensinstation på din hemort. En SMS-avi skickas ut med information om var du kan hämta ditt paket. Paketet ska hämtas inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur.

SVMX erbjuder fri frakt när kunden lägger en beställning på 1000 kr eller mer.

Transsportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.

Transportskador
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör det anmälas omgående till SVMX’s kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid ta ett kort och spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligast till SVMX.
Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att konstnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Leveransförsening
Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via e-post eller telefon.

Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.

Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Ångerrätten gäller inte för produkter med bruten försegling som inte kan återlämnas t.ex. oljor, smörjmedel och specialbeställda produkter och produkter tillverkade på beställning. Ångerrätt gäller inte på demo-ex.

Observera att det räcker att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.

Om du vill byta en produkt returnerar du produkten du vill byta, du får då pengar tillbaka och lägger en ny order.

30 dagars öppet köp – vid obruten förpackning
Som kund hos Svmx.se har du 30 dagars öppet köp på produkter som du inte brutit förpackningen på. Förpackningen får inte vara skadad eller förstörd på något sätt. Om produkten inte har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket skall samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc. sitta kvar på produkten. Produkten skall returneras i helt oförändrat skick och får inte vara använd.

Så här gör du en retur
1. Kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktformulär, mail eller på telefon och anmäl din retur. Du får sedan en förbetald fraktsedel som du använder för att returnera dina produkter. Du kan som alternativ fylla i Konsumentverkets standardformulär för att utöva din ångerrätt. Standardformuläret kan du ladda ner här. Var noga med att uppgifterna är korrekta och tydliga.

2. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig.

3. Returnera varan till SVMX med hjälp av den returfraktsedel ni fått skickad till er.

När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Vi tar 99 kr i returfrakt. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar.

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager.

Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett anledning för returen.

Reklamation
SVMX följer konsumentköplagen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av SVMX, varpå kunden erhåller fri reparation alternativt en ny produkt eller pengarna åter. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår kundservice som vidare hjälper dig med processen. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt hos varan där felet tydligt framgår. Eventuell återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit den defekta varan på vårt lager.

Force Majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att SVMX befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende SVMX tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice via e-post alternativt telefon 0470-341 33. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Kontakt
SVMX
Skolgatan 14
362 51 Väckelsång
Sverige

Kundtjänst
Telefon: 0470-341 33
E-post: info@svmx.se
Kontaktformulär